December – laat het feest beginnen!

sterren

Het is 1 december. Een maand vol drukte en gezelligheid, met familie en vrienden.
Sinterklaas, verjaardagen, Kerst, Oud & Nieuw. Normaal een tijd waar ik vlieg, ren, regel, organiseer en een beetje stilsta. Voordat ik het door heb, is december alweer voorbij en is het nieuwe jaar begonnen. Dit jaar ga ik het anders doen. Slowing down wordt mijn motto deze maand.

Slowing down om meer te genieten van alle activiteiten deze maand.
Slowing down om meer ingetuned/aanwezig te zijn bij wat is op dat moment.
Slowing down om minder stress te ervaren.
Lees hieronder meer hoe je dit dagelijks kunt ervaren. Doe je met me mee?

  1. Ga rechtop zitten in een houding die prettig voor jou voelt en sta stil bij je ademhalingen. 
    Tel 5 inademingen en 5 uitademingen. Voel hoe de adem binnenkomt en je lichaam weer verlaat. Dit kun je doen op je werk of thuis.
  2. Check je body language. Elke ochtend als ik wakker word, check ik hoe mijn lichaam voelt.
    Begin met je aandacht te brengen naar beide voeten, omhoog naar je onderbenen, knieën, bovenbenen, heupen, buik, borstgebied, schouders, bovenarmen, ellebogen, onderarmen, handen. Daarna ga je verder met je hoofd, begin bij je hals, nek, verder naar de kaken, mond, neus, ogen, oren, voorhoofd.
  3. S.T.O.P. een aantal keer op een dag. Stop even waar je mee bezig bent. Leg het weg of loop ervan weg. Breng je aandacht naar je adem (Take a few deep breaths). Zeg ‘in’ als je inademt en ‘uit’ als je uitademt. Observeer je ervaring van dit moment. Welke gedachte zit er in je hoofd, welk gevoel/emotie voel je nu en voel je iets in je lichaam? Ga door met waar je mee bezig was (Proceed) en doe eerst iets dat je activiteit aangenaam maakt. Bijvoorbeeld het zetten van een kopje thee en ga dan verder.  
Slow down & enjoy!

Week van de werkstress (3-7 november)



De werkweek is begonnen en zo ook de week van de werkstress. Sinds een aantal weken hoor ik een radiocommercial over stress op je werk. En hoe je dit kunt voorkomen. Als laatste tip geven ze je mee: ...en verminder je stress. Ik kan mij voorstellen dat dit een beetje vaag klinkt. Want natuurlijk wil je minder stress , maar hoe doe je dat? Misschien heb je wel een idee en denk je meer in de hoek van "ik moet zoveel mogelijk ontspannen, dan ervaar ik ook minder stress". Dat zal deels werken en zeker op de korte termijn. Op de lange termijn is het interessanter te onderzoeken hoe JIJ omgaat met stress. Je mind zorgt er immers voor dat je stress ervaart. Als de geest denkt dat je iets niet kunt of moeilijk is, schakelt hij automatisch de stressmachine in. Als we dit schakelmechanisme willen aanpakken, dan moeten we bij de wortel beginnen. Een methode hiervoor is je aandacht te trainen.

Door je aandacht te trainen en te richten op het hier en nu, wordt je je bewust van de neigingen van de geest om elke keer af te dwalen. Te verzinken in gedachten, te piekeren over het verleden of de toekomst en bedenken hoe we situaties onder controle kunnen houden. Ook al hebben we daar vaak geen invloed op. Als we deze neigingen weten op te merken, dan hebben we een KEUZE. We kunnen meegaan in de automatische gedachtepatronen óf we kunnen de aandacht terugroepen. Wat je hier mee bewerkstelligd is dat je geest minder snel 'in de stress' raakt en dat komt je gezondheid (en mocht je zwanger zijn, die van je kindje!) zeer ten goede. Door meer in het hier en nu aanwezig te zijn, krijg je het gevoel je leven intenser en rijker te beleven. En wie wil dat nu niet?

Hieronder staan een aantal tips hoe je zelf kunt bijdragen aan:
het vergroten van je eigen werkplezier
  • Zet een kopje thee of koffie voor je collega's. Een mooie reden om even weg te stappen van je computer.
  • Loop na de lunch even naar buiten voor een frisse neus. Al is het maar een blokje om. Alleen of gezellig met een collega.
  • Eet niet achter de computer, maar neem de tijd om rustig te eten.
  • Neem regelmatig een pauze en doe een ding tegelijk. Geloof me, multitasken en aandacht/focus gaan niet samen.
een positieve werkomgeving
Vind je het fijn om in de natuur te zijn? Dat is niet zonder reden. Het is wetenschappelijk bewezen dat planten positief bijdragen aan je gezondheid. Ze produceren meer zuurstof en waterdamp, waardoor er minder droge lucht is. Klachten rondom slijmvliezen of luchtwegen komen daardoor veel minder voor. Daarnaast breken planten actief fijnstof af en filteren alle schadelijke stoffen uit de lucht. Wist je dat binnenlucht vijf tot tien keer meer vervuild is dan de buitenlucht? Ik heb me laten vertellen dat planten met grote bladeren aan te raden zijn, zoals bijvoorbeeld een alocasia (skeletplant). Andere geschikte planten voor kantoor zijn bladbegonia en een lepelplant.

De realiteit is dat van hard werken niemand doodgaat, van stress wel!
Elke dag kun je er opnieuw voor kiezen om je leven met zo min mogelijk stress te leven.

Meer mindful tips over hoe je stress kunt verminderen, lees je hier.

MOE(ders) en stress


Je leven verandert ingrijpend als je moeder wordt. Een vriendin die als eerste moeder werd in onze vriendinnengroep zei eens: ik ben MOE-der. Tijdens mijn zwangerschap hoorde ik vaak goedbedoelde opmerkingen als: geniet nu nog maar van de rust, straks is het over. Ik hoor mezelf nog denken: nou, dat zal vast wel meevallen. Ik had wel vaker nachten doorgehaald, dus dat probleem had ik al getackeld. Dacht ik.

Nu bijna drie jaar later heb ik me nog niet eerder zo moe gevoeld. Als ik in de spiegel kijk, zie ik de vermoeidheid in mijn ogen en zelfs mijn haar is moe. Het hoort er allemaal bij, dat weet ik. En de vermoeidheid is gelukkig al minder dan in het begin. Een nachtje doorhalen kan ook wel weer, alleen kost het nu meer tijd om bij te komen. Ik hoef je niet te vertellen dat moeheid funest is voor jezelf, je relatie en je kindje. In het geval van ouders leidt oververmoeidheid tot prikkelbaarheid, nog meer moeheid en stress. Het is een vicieuze cirkel waar je liever niet in wilt zitten.

Met mindfulness leer je hoe je omgaat met vermoeidheid en stress. Je geeft aandacht aan stress door daar bewust bij stil te staan (stilstaan bij je ervaring, gedachten/emoties/lichaamssensaties). Als je dit consequent doet, kun je stress steeds beter hanteren. En uiteindelijk zul je daarmee steeds minder stress ervaren. Eigenlijk geldt dit ook voor mensen die geen kinderen hebben en gewoon erg moe zijn. Hieronder lees je wat je kunt doen als je in een stressvolle situatie zit:

Kijk of je je aandacht kunt brengen naar je ademhaling, naar de in- en uitademing. Het kan helpen om je ademhalingen te tellen. Op dit moment kunnen er onaangename gevoelens, gedachten of lichaamssensaties aanwezig zijn of opkomen. Negeer ze niet en verander niets. Merk ze alleen op, zonder oordeel en ga dan met je aandacht weer terug naar je ademhaling. Het moment dat je met volledige aandacht bij je ademhaling bent, ga je automatisch rustiger ademen.

Je ademhaling is altijd een anker waar je naar terug kunt om in het huidige moment te komen en te blijven. Het kan je helpen om aandachtig en stil te zijn.

Succes met oefenen!

Een goed begin is het halve werk

happy mother and baby

 

Het onderwerp bevalling is vaak wat de gemoederen van een zwangere bezig houdt of beter gezegd waar een zwangere zich liever niet mee bezig houdt. Daar zijn ontelbare redenen voor: angst voor het onbekende, angst voor de pijn, er is nog tijd genoeg, je hebt er toch geen invloed op. En over die laatste, daar wil ik graag even bij stil staan. Want die klopt niet helemaal. Natuurlijk zijn er externe factoren waar je geen invloed op zult hebben, ook al ben je nog zo voorbereid. Misschien heb je al een voorstelling in je hoofd van hoe de bevalling zal gaan. Helaas is de realiteit vaak anders. Het is voor 99% te voorspellen dat die niet zal gaan zoals jij het bedacht hebt.
Het gaat er hierbij om of je de daadwerkelijke situatie kunt accepteren zoals die is.

En omdat dit gegeven al heel moeilijk is, omdat de bevalling op zich al traumatisch is voor zowel de moeder als de baby, is voorbereiding cruciaal. Cruciaal in de zin van dat je 9 maanden (!) de tijd hebt om je mindset te kunnen veranderen. En geloof me, je hoeft hier echt niet de volle 9 maanden mee bezig te zijn, maar hoe eerder hoe beter. Het doel van dit alles is dat je met een neutrale of misschien wel positieve blik terug kunt kijken op de bevalling. Ik wil hier mee overigens niet zeggen dat dit een garantie is voor een mooie bevalling of een positieve mindset. Maar zeg nou zelf: auto rijden leer je toch ook niet in een dag? De meest gehoorde zin in mijn gesprekken met zwangeren is: “ik zie wel hoe het gaat”. Achteraf is de meest gehoorde zin in mijn gesprekken met moeders die al bevallen zijn: “ik wou dat ik me beter voorbereid had.” Daarom is mijn boodschap aan zwangeren die dit lezen: bereid je voor! Het kan echt het verschil maken. Ook al verloopt de uiteindelijke bevalling niet helemaal zoals je had gehoopt. Bewust bezig zijn om je voor te bereiden op de bevalling en hiermee het vertrouwen in jezelf dat je dit kunt.

In de 8-wekelijkse training Mindful Zwanger gaan we hier uitgebreid op in: een bewuste mindset, (zelf)vertrouwen en omgaan met de pijn tijdens de bevalling. Ben je benieuwd wat Mindfulness en zwangerschap jou kunnen bieden? Kom dan naar een proefles Mindful Zwanger en ervaar het zelf.
Binnenkort volgt meer informatie over de locatie en data van de proeflessen. Houd de website in de gaten!

Hoe onprettige situaties prettig worden

Tijd maken om jezelf te blijven ontwikkelen en uitdagen is belangrijk, zeker als je moeder bent waarin tijd voor jezelf een schaarste lijkt.

Sinds een tijdje probeer ik mezelf elke dag uit te dagen en uit mijn comfortzone te komen. Door een activiteit te doen wat mij niet zo ligt of waar ik mij ongemakkelijk bij voel. Iets wat ik normaal gesproken niet zo snel zou doen, zeg maar. En ik kan je zeggen: het werkt ontzettend bevrijdend.

Tijdens de activiteit ben ik er met mijn volledige aandacht bij en merk ik op wat het met me doet. Wat ik voel in mijn lichaam (spanning of juist niet), welke gedachten er opkomen (vaak negatief, want ik doe iets wat ik normaal gesproken niet zou doen) en hoe ik me voel op dat moment. En mijn ademhaling gebruik ik als anker om in rust en kalmte te blijven. Het gevoel wat je daarna beleeft is magisch: je kunt je heel trots voelen. Als je dit een tijdje doet, merk je dat je afstand kan nemen van je vaak negatieve gedachten en ervaar je onprettige situaties niet meer als onprettig.

Ook eens proberen? Ga dan aan de slag met iets waar je in eerste instantie meteen ‘nee’ tegen zou zeggen of waarvan je denkt dat je het niet kan. Dat hoeft niet meteen dagelijks, een keer in de week heeft ook al effect. Misschien dat je al een activiteit doet waar je tegen op ziet. Probeer die activiteit met je volledige aandacht te doen met je ademhaling als anker. Als je spanning voelt, kun je daar naar toe ademen en die op de uitademing loslaten. Succes!

 

Over Mind my baby

De gedachte achter Mind my baby kun je letterlijk nemen: heb aandacht voor mijn kindje. Je kiest bewust voor jezelf, je kindje en je gezin. Met mindfulness train je je geest om er bij te blijven, op mooie én moeilijke momenten.

Contact

Sharda Balgobind
Mind my baby
sharda@mindmybaby.nl
www.mindmybaby.nl
06 453 46 930
KvK: 61314242
Btwnr: NL178951080B01

Get Connected

Bezoek ook de social media van Mind my baby

logo Mind my baby