Wat alle zwangeren zouden moeten weten

Dit is waarom ik met Mind my baby gestart ben: ik wil graag bijdragen aan een positieve omgeving voor zwangeren. En daarmee indirect aan een nieuwe generatie. In onderstaand filmpje van Tedx spreekt Anne Verwaal, autoriteit op het gebied van zwangerschap en bevallen, over wat de baby ervaart in de baarmoeder tot aan de bevalling.

Bron: TEDxABQWomen - Anne Verwaal "From womb to world"

Wat is mindfulness?

Mindfulness kom je vandaag de dag overal tegen: je leest er veel over of misschien ken je wel iemand die een cursus gevolgd heeft. Binnen mindfulness vind je verschillende disciplines als mindful eten, mindful running, mindful zwanger en mindful moeder zijn.

Minder stress, meer genieten!
Mindfulness is een aandachttraining die gebaseerd is op het verminderen van stress. Het is wetenschappelijk bewezen dat door aandachtiger te leven stress afneemt (en je meer kunt genieten van het leven). Mindfulness werkt alleen als je het regelmatig beoefent. Dan pas merk je het effect. Het regelmatig beoefenen van mindfulness zorgt ervoor dat je dichter bij jezelf komt, focus houdt op wat jij belangrijk vindt en vooral meer kunt genieten van het leven. Met mindfulness leef je je leven op een manier die bij jou past en goed voelt.

Zelf stress verminderen?



Als je op het moment stress ervaart op het werk of waar dan ook, dan heb ik een paar mindful tips voor je hoe hier mee om te gaan. Tips die ik zelf ooit van harte heb genomen en regelmatig beoefen:

  • Aangekomen op het werk? Begin dan niet meteen met je e-mailbox, maar met een kop thee of koffie.
  • Heb je dat ook wel eens dat je door drukte 'vergeet' naar de wc te gaan? Ga als je moet, heb je ook meteen even een break. Zeker aan te raden als je in een verhitte discussie zit door een time-out te nemen.
  • Op de automatische piloot = doorgaan, doorgaan, doorgaan. En voor je het weet, is de dag alweer voorbij. STOP regelmatig even met waar je mee bezig bent en haal 3 x adem. Met aandacht inademen en met aandacht uitademen. Het kan helpen om even van je bureau weg te stappen en dit op een rustig plekje te doen. Doe dit meerdere malen per dag.
  • Ken je het liedje Stop, in the name of love? Before you break my heart......Je lichaam geeft constant signalen of iets prettig of onprettig voor je is. Door adem the halen leg je even de verbinding met jezelf.
  • Wees je een week lang bewust van een stressvolle situatie, terwijl deze zich voordoet. Noteer elke dag wat de situatie was en hoe je er op reageerde. En als je je notities terugleest, kijk dan wat er in je op komt aan inzichten en schrijf deze op.
  • Doe alles een stapje trager en bouw meer rust in. Door meer tijd te nemen voor de dingen die je doet, kalmeert je zenuwstelsel vanzelf en word je een stuk rustiger. Een timer kan helpen om één activiteit tegelijkertijd met focus te doen.
  • Voor zwangeren: vermijd bepaalde mensen/situaties zoveel mogelijk als je weet dat je er stress van krijgt. Goed voor je baby zorgen begint bij goed voor jezelf te zorgen.

In BALANS zijn is een afwisseling tussen inspanning en ontspanning.
Dan presteer je op zijn best en kun je hier zelfs van genieten!

Mindful zwanger zijn, hoe doe je dat?

Hoe kun je mindfulness toepassen in je dagelijks leven als je zwanger bent?

* Luister naar de signalen van je lichaam. Elk signaal is een grens en je lichaam geeft dan aan dat dat waar je mee bezig bent te veel is. Stop met waar je mee bezig bent en kies voor rust.


* Wees mindful met je baby: als je je baby kunt voelen bewegen, sta dan in ieder geval een keer per dag stil bij de bewegingen van je baby. Meer mag natuurlijk ook :-).


* Sta stil bij wat je voelt en wat het mogelijk met je doet, ongeacht of dit prettig of onprettig is. Adem op deze momenten naar je buik.


* Ben je moe? Vecht er niet tegen, maar geef er aan toe. Hoe uitgeruster je bent, hoe meer baat bij de bevalling.

 

Mindful tandenpoetsen

Tandenpoetsen is typisch zo’n activiteit die je gemakkelijk op de automatische piloot doet. Voordat je het weet, ben je klaar en ben je vele gedachten verder. Een mooie activiteit om jezelf eens uit te dagen.

1. Pak je tandenborstel en wees ervan bewust dat je er tandpasta op doet.
2. Als je begint met poetsen, kijk dan eens of het je lukt om je aandacht te houden bij elke tand die je poetst. De voorkant van je tand, achterkant, neem elke tand mee en sla niets over.
3. Ben je er nog bij? Of ben je in gedachten?
4. Het is niet erg als je geest afdwaalt. Breng je aandacht weer terug naar het tandenpoetsen, met mildheid en zonder oordeel.
5. Kijk of het je lukt en voor hoe lang om er bij te blijven. Als er weer een gedachte komt, merk deze dan vriendelijk op en breng je aandacht weer naar het tandenpoetsen.
6. Als je klaar bent, sta dan even stil bij hoe dit voelt. Het is helemaal oké als het niet helemaal gelukt is, er is altijd een moment op weer opnieuw te beginnen.

Over Mind my baby

De gedachte achter Mind my baby kun je letterlijk nemen: heb aandacht voor mijn kindje. Je kiest bewust voor jezelf, je kindje en je gezin. Met mindfulness train je je geest om er bij te blijven, op mooie én moeilijke momenten.

Contact

Sharda Balgobind
Mind my baby
sharda@mindmybaby.nl
www.mindmybaby.nl
06 453 46 930
KvK: 61314242
Btwnr: NL178951080B01

Get Connected

Bezoek ook de social media van Mind my baby

logo Mind my baby